tisdag 9 mars 2010

första steget!


idag har jag gjort min första satts med sockerpasta! använde det här receptet:

1msk gelatin pulver
4msk kallt vatten
1msk matolja
1 ½dl vit baksirap
ca 15dl florsocker

lägg gelatin pulvret i vattnet i vattenbad ovanför en kastrull med kokande vatten.
när gelatinet löst sig helt i vattnet så ha i ojlan och sirapen. häll upp florsockret i en stor skål/bunke och häll på vätskan.
blanda sedan för hand eller med hushållsmaskin. (ej elvisp)
när blandningen är någorlunda fast och inte för kladdig, ta upp den och knåda tills den är slät. vid behov ha i mer florsocker men ha så lite florsocker som möjligt.
vira in degen i plastfolie, förvara mörkt i lufttät burk. låt vila någon dag!
förvaras i rumstemperatur. håller i minst 1 månad.


jag tror att jag fick till det ganska bra! det kändes bra för att vara första gången men det lär ju visa sig! tänkte låta den vila tills på torsdag när jag tänkte ta och prova greja lite med det bara för att känna på den!

ska beställa grejer från kakburken.se idag också! lite färg kavel och lite grejer jag kan behöva! bara hoppas dom kommer så fort som möjligt så jag kan sätta igång!

Tänkte höra med syster om jag får göra en tårta till hennes födelsedag. men mer om det senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar